لوگو ها 1 300x300 - ناگت . سرخ کردنی . کنتاکی

درباره ناگت
سال ۱۹۵۰ یک فرد آمریکایی برای نخستین بار فرمولاسیون تهیه ناگت را از مرغ ارائه کرد. ناگت مرغ در دهه ۱۹۵۰ توسط رابرت سی بیکر، یک دانشمند غذا و استاد دانشگاه کرنل، اختراع شد که آنرا بدون حق اختراع و بعنوان یک کار پژوهشی در اختیار عموم قرار داد. اختراع دکتر بیکر این اجازه را می داد تا ناگت های مرغ را به هر شکلی درآورد. شرکت تایسون فودز دستور پخت مک ناگت مرغ را در سال ۱۹۷۹ برای مک دونالدز داد و از ۱۹۸۰ فروش آن شروع شد.
ناگت مرغ - chicken nugget
ناگت گوشت - medt nugget
نزدیک به سال ۱۹۸۰ بود که مک دونالد به صورت رسمی و گسترده مک ناگت مرغ را در رستوران های خود سرو کرد و همین باعث شد از آن پس استفاده از انواع ناگت در سراسر دنیا به اشکال و طعم های مختلف رایج شود.
در واقع ناگت­ ها عبارتند از انواع گوشت چرخ كرده و فرآوری شده كه به اشكال مختلف شكل داده شده و با نمک، ادویه، آرد سوخاری، پوشیده و به صورت خام، نیمه پخته، نیمه سرخ یا پخته تهیه می­شود. این گوشت چرخ کرده می­تواند شامل گوشت مرغ، گوشت قرمز، انواع ماکیان و حتی میگو باشد. در واقع انواع گوشت حلال در کشور قابلیت تبدیل شدن به ناگت را دارند اما بیشترین تولید در زمینه تهیه ناگت در ایران مربوط به مرغ است،  بنابراین می­توان در سایر گوشت­ها مانند بوقلمون یا میگو نیز سرمایه گذاری کرد.
ناگت ماهی - fish nugget
میگو سخاری - breaded shrimp
استفاده از انواع غذاهای آماده در کشور رو به فزونی است و مردم هر روز بیشتر به سمت این گونه غذاها تمایل نشان می­دهند همچنین چون از برخی گوشت های مسن در تهیه این ناگت­ها استفاده می­شود به علاوه برخی ضایعات مرغ و گوشت را هم به کار می گیرند قیمت تمام شده این محصول نسبت به مرغ و گوشت کمتر برآورد می شود و مردم قدرت خرید بیشتری دارند. همچنین ماشین آلات اینکار عموما تولید داخل است و به راحتی می توان آنها را طراحی و تهیه کرد.
مراحل تولید ناگت
گوشت مرغ یا انواع گوشت­ های دیگر برای این کار در یک پروسه چندمرحله ای برای تولید قرار می­گیرند که نخستین مرحله، آماده سازی است. آماده سازی در واقع به كلیه عملیاتی که روی گوشتتازه یا منجمد صورت می­گیرد گفته می­شود.
کوکو سیب زمینی - potato kookoo
کوکو سبزی - vegetable kookoo
کوردن بلو - cordon bleu
کوفته قلقلی گوشت - meat ball
این عملیات به ترتیب شامل پوست­گیری، قطعه بندی كردن، استخوان­گیری، شست و شو، آب چكان شدن و چرخ كردن، است. سپس در مرحله فرآوری اختلاط گوشت تكه­ای یا چرخ شده مرغ گوشتی با مواد پركننده، اتصال دهنده و عطر و طعم دهنده، كه آماده قالب گیری هستند انجام می­شود.
مرحله بعد شكل دهی است که به شكل دادن و حالت دادن گوشت مرغ فرآوری شده با استفاده از ابزار مناسب و به روش درست و بهداشتی گفته می شود، به گونه ای كه گوشت مزبور به صورت قطعه های ناگت به شكل های مختلف و به وزن و ضخامت و قطر معین، به دست آمده باشد، سپس این ناگت ها به مرحله پوشش دهی می­روند که مراحل آردزنی، لعاب زنی و سوخاری پاشی ناگت است.
فیله مرغ سرخ شده - fried chicken fillet
کتلت گوشت - cutlet
در نهایت فرآیند حرارتی آغاز می شود که برای سرخ كردن، تثبیت شكل و بهبود رنگ محصول و پخت با بخار برای انجام كامل پخت محصول است تا آن را آماده مصرف کند. در نهایت وقتی محصول آماده شد به سرعت دمای آن را کاهش می دهند و بسته بندی می­کنند. بسته بندی محصول باید به گونه ای باشد که كه در خلال جابه جایی و نگهداری، از آلودگی و فساد محفوظ باشد. برای بسته بندی ناگت مرغ از یک لایه نفوذ ناپذیر داخلی و یک روکش جعبه­ های مقوایی بهداشتی مناسب و ویژه مواد غذایی استفاده می شود.
ناگت­ها یکی از فست فود های بسیار پر طرفدار هستند که در انواع مختلف مثل ناگت مرغ، گوشت، میگو و سبزیجات تهیه می شوند. ناگت مرغ یا لقمه مرغ یک محصول فراوری شده از گوشت مرغ است.
فیش فینگر - fish finger
فلافل - falafel
شنیسل مرغ - chicken nugget
شنیسل پیتزایی - pizza schnitzel
ناگت مرغ یا مرغ لقمه­ای یکی از مشهورترین غذاهای حاضری است که خیلی سریع آماده می شود و اکثراً کودکان و پدر و مادرها عاشق آن هستند. رستوران ها معمولاً ناگت های خود را در روغن های گیاهی مانند روغن نارگیل سرخ می کنند. طرز تهیه ناگت خانگی ساده است و طعم آن از تمام ناگت هایی که در فست فودها پیدا می شود خوشمزه تر است.
سینه مرغ ماریناد شده دودی - smoked marinated breast
ران مرغ ماریناد شده دودی - smoked marinated drumstick
جوجه کباب زعفرانی منجمد - frozen saffron chicken kebab
پیاز سوخاری - breaded onion rings
رکورد جهانی ناگت مرغ
رکورد بزرگ ترين ناگت مرغ جهان مربوط به ناگتی با طول و عرض ۰٫۹۹ و ۰٫۶۱ متر و وزن ۲۳٬۲ کیلوگرم می­باشد که توسط رستوران های زنجیره ای ایمپایر کوشر طبخ شد. از این ناگت در ۲۹ ماه اکتبر ۲۰۱۳ در شعبه ای در سیکوکس، نیوجرسی پرده برداری شد.
بال مرغ ماریناد شده دودی - smoked marinated wings
بال مرغ سرخ شده - fried chicken wings
بال مرغ زعفرانی منجمد - frozen saffron chicken wings
بازوی مرغ زعفرانی منجمد - frozen saffron chicken arms
بازو مرغ ماریناد شده دودی - smoked marinated arms
بازو مرغ سرخ شده - fried chicken arms